Pijn in hiel/voetboog

Onder de voet zit een peesplaat, de plantaire fascie, die ervoor zorgt dat de voetboog ondersteund wordt. Deze peesplaat zit aan één zijde vast aan het hielbeen en aan de andere zijde aan de voorvoet.

 

Als er druk op de voet gezet wordt, bv bij het uittrappen tijdens het fietsen, dan zakt de voetboog wat door. Hierdoor wordt de peesplaat opgerekt. Dit “oprekken” leidt tot een grote spanning, met name ter plaatse van de aanhechting van de  aan de hiel. Doe je dit regelmatig dan kan tot een overbelasting leiden en zelfs tot beschadiging van vezels. Gevolg is pijn in de voetholte of aan de hiel. Vaak zijn de klachten na rust heviger, startpijnen, en bij langere belasting.

 

Met name voeten die wat naar binnen ‘geknikt’ staan, of makkelijk naar binnen zakken bij belasting, hebben een groter risico voor het ontwikkelen van klachten. Je kan zelf makkelijk testen hoe jouw voet reageert. Ga hiervoor op 1 been voor een spiegel staan. Zak door je knie en kijk hoe je voet beweegt. Zakt deze veel naar binnen of blijft hij mooi in model? Het trainen van de stabiliteit en een (wieler)zool kunnen dit probleem verhelpen. Een beenlengteverschil kan er ook voor zorgen dat aan een zijde de voet wat wegzakt. Dit is meestal de zijde van het langere been dat hierdoor als het ware verkort wordt. Het compenseren van het lengteverschil lost dit probleem doorgaans op.

 

Ook je zadelhoogte is erg belangrijk. Deze beïnvloedt namelijk de voetvoering en vice versa. Sta je ‘hoog’ op de tenen of trap je de enkel laag uit, dit geeft een andere spanning op de peesplaat. Hoe je voetvoering is verschilt van persoon tot persoon. Om een goede zadelpositie te bepalen is het dan ook aan te raden om een dynamische fietspositie-meting te doen.