Knelpunten in wielerschoen

Met een ‘knobbel’  bij bv je grote teengewricht of klauwtenen is het lastig om een goede wielrenschoen te vinden. Al snel zullen er pijnlijke drukplekken ontstaan op deze ‘knobbels’. Een bredere schoen lost dit probleem op. Alleen ontstaat er meteen een nieuw probleem. De schoen is namelijk ook breder bij de hiel waardoor je makkelijk eruit slipt. Ook pijnlijke ‘knobbels’ op de hiel kunnen voor veel ellende zorgen. De hielkap van de schoen is vaak hard voor een goede steun. Deze geeft echter niet mee.  Blaren zijn dan ook vaak het gevolg. Een zachtere hielkap geeft minder druk maar ook minder steun aan de voet.

 

Betekent dit dat als je ‘knobbels’ hebt, dat je met pijn moet fietsen? Nee dat betekent het zeker niet.  Met een paar simpele aandachtspuntjes kan je een hoop ellende voorkomen. Let bij het kopen van wielrenschoenen op de juiste breedte van de schoen. Bij bv. het klauwen van de tenen is  ook de hoogte van de schoen bij je tenen erg belangrijk. Kijk ook naar de dikte van de inlegzool in de schoen, ligt hier een dikke zool in dan kan deze evt vervangen worden door een dunnere om meer ruimte te krijgen bij de tenen. Let op het materiaal bij de pijnlijke ‘knobbel’. Het beste is als dit soepel is en meegeeft. Het liefst dan ook geen stiknaden ter plaatse, deze rekken namelijk niet mee.

 

Je kan schoenspanners gebruiken als je de schoenen niet aan hebt om de schoen op te rekken bij een pijnlijke plek. Er zijn schoenspanners waar je ‘plugs’ in kan doen. Dit kan je doen om de schoen bij de pijnlijke ‘knobbel’ wat op te rekken. Mocht je deze niet kunnen vinden dan kan je dit vaak ook bij een schoenhersteller laten doen,’de schoen op de leest laten zetten’.

Mochten deze oplossingen niet toereikend zijn dan kan jouw Profysic sportpodotherapeut de schoen aanpassen. Dit kan door het lokaal vervormen van de schoen zodat de ‘knobbel’ ontlast wordt. Maar ook kunnen ontlastingen in de schoen worden gemaakt om de druk beter te verdelen.